Weg door Belize

8 februari 2020 - Belize District, Belize

WeG naar Belize.

Het is best ver..    2 dagen reizen.

De eerste vlucht in 9.40 uur naar Atlanta, daar overnachten en dan de volgende ochtend door.

7 uur tijd verschil en dat merk je.. we waren bang ons te verslapen, maar om 4 uur ‘s ochtends zijn we al klaar wakker. 😁 ruim op tijd voor onze vlucht naar Belize city.

Al met al een goede reis.

Op de luchthaven van Belize city worden we opgewacht door iemand van de Lamanai lodge..

Samen met een jong stel Schotten rijden we een uurtje met de auto om daarna nog anderhalf uur met een speedboot door de jungle te varen.

We krijgen een lunch pakket met heerlijke sandwiches, fruit en zelfgebakken taartjes.. jammie!Dat belooft wat, we zitten hier 3 dagen vol pension. Hoe kunnen we zó ons goddelijk figuur behouden? 😅 de lodge ligt aan de oever vlak bij de bekende Maya ruïne van Lamanai, (wat omgekeerde krokodil betekent)

We mogen elke dag 2 excursies of activiteiten doen en worden aan een eigen gids “George” gekoppeld, een afstammeling van de Maya’s.

Hij neemt ons, na het fantastische avondeten, (bonen soep vooraf, met daarna kebabs en crème brûlée toe) mee op een “creatures in the night walk". We krijgen een zaklamp op ons hoofd en zien meteen overal diamantjes schitteren.

Dat blijken de ogen van spinnen te zijn... soms eng grote, met honderden jonkies op de rug.

We ontdekken verder nog slapende kolibrie's, vlinders, gekko's, een klein soort vleermuizen, tarantula’s en nog veel meer creepy things om van wakker te liggen.😂

Maar we vallen als een blok in slaap in onze prachtige  cabana met uitzicht op de tuin en de rivier.

De reuze fan aan 't plafond zorgt voor een verfrissende wind, waar geen mug tegenop kan.

De volgende ochtend gaan we direct na het overvloedige ontbijt op pad met George naar de Maya ruïnes van Lamanai, hij torst een indrukwekkende 'scope' mee, een soort verrekijker op statief. Een Swarovski, heel duur.

We gaan een klein stukje met de boot en staan we om 8.00u al midden tussen de ruïnes..

"Zo vroeg al"? zul je je afvragen..

Ja! Dat is belangrijk omdat vanaf een uur of 12 de toeristen van de cruiseschepen arriveren.

Het is nog aangenaam van temperatuur en we hebben de site met een handje vol mensen uit de lodge (die we eigenlijk niet meer tegenkomen) voor ons zelf.

Boven op de grote tempel hebben we een fantastisch uitzicht over de jungle en de rivier.

We beklimmen de 'tempel of the mask' en 'the tall tempel' en bewonderen de 'Jaguar tempel'  de 'stêle 9 tempel' en een balspelveld. Indrukwekkend en goed geconserveerd.

Daarnaast zijn er nog talloze ruïnes onder een dikke aarde met bomen. Slechts 10 % is opgegraven.

Onderwijl, als we van de ene naar de andere tempel wandelen, blijkt dat we er toch niet alleen zijn.. een hele groep howler-monkeys houdt ons in de gaten en een kleine krokodil steekt zomaar het pad over.

Onze gids ziet overal vogels en weet ze met zijn scope prachtig voor ons te 'vangen'.

Terug in de lodge genieten we weer van een geweldige lunch en hebben we vrij tot de 'sunset cruise'.

Mooi ff tijd om een verslag te schrijven.

We hebben de oude maillijst aangehouden.. je kunt jezelf afmelden mocht je geen prijs meer op onze avonturen stellen.

Maar hopelijk tot ons volgend verslag.