Weet je WeG jes?!

3 maart 2020 - San Pedro, Belize

Zoals gebruikelijk, onze "Wist je datjes":

Wist je dat we in de moerassen niet veel crocs hebben gezien?  (wel elke dag aan Willem zijn voeten 😅)
De 3 krokodillen die we zagen gaven wel mooi beeld van de diverse leeftijdsgroepen weer: een schattig baby'tje van nog geen 10 cm, een tiener van ruim een meter en reusachtige chagrijnige opa.

Wist je dat de krokodillen in Belize ongevaarlijk schijnen te zijn? Hun menu bestaat vooral uit het eten van waterslakken. Volgens onze gidsen zijn ze vegetarisch 😂
We hebben het maar niet uitgetest.

Wist je dat in Placentia meer dan 90 procent van de huizen te koop staan? Allemaal luxe bungalows aan het strand, verkoopprijs vanaf 99.000 US dollar$

Wist je dat koffie hier niet gebruikelijk is?  Dat, toen we een keer 's avonds, na het diner, om koffie vroegen, ze ons de koffie van 't ontbijt aanboden? 😱

Wist je dat we hier bananen soep vooraf en sweet potatoe cake toe hebben gehad? en dat dat prima smaakte? 😋

Hier een boom groeit die "Tourist tree" heet? Dat ie zo heet omdat hij een rode bast heeft en verschrikkelijk vervelt?! 😂

Wist je dat ze hier netjes ecovriendelijke Bamboo rietjes gebruiken? Maar dat alles wat je koopt in een plastic zakje wordt meegegeven?

Wist je dat onze 2 daagse zeil/snorkel tocht met overnachting in tentjes op het strand niet doorging vanwege het slechte weer? 😱

Dat we er niet echt verdrietig van waren?. Wel van het regenachtige weer met harde wind natuurlijk!.

Wist je dat we de eilanden in een golfkarretje hebben verkend?..

En dat, als je eenmaal buiten het toeristische centrum, waarvan de hotels beginnen met 200 dollar per nacht,  getuft bent, je veel armoede ziet? Dat dit contrast ons best wel aangegrepen heeft? 😭

We nergens zulke lieve, beleefde en behulpzame mensen hebben ontmoet als in Belize? Alles met een bescheiden, vrolijke lach! 😊😊

Wist je dat Belize bekend staat om het fantastische koraalrif? Dat duiken en snorkelen attractie nummer 1 is!?

Dat wij door de harde wind en de duistere bewolking maar 1 x gesnorkeld hebben?

Ons verteld is dat het hier normaliter pas na eind maart goed snorkelweer is? Dat staat helaas niet zó in onze reisgids!

Wist je dat we iedereen aanraden het vaste land van Belize met 4x4 te bezoeken?! Maar dat we adviseren de eilanden over te slaan?

De eilanden zijn plat gelopen juweeltjes van weleer. Heden ten dagen is er Niks romantisch meer aan. Er zijn bijna geen stranden meer: die zijn helemaal volgebouwd met hotels, reisbureau's, restaurants, cocktailbars, souvenierwinkels, slijterijen en aanlegsteigers met grote boten om toeristen naar het rif en elders te vervoeren.

Weet je dat we veel mensen al om 10.00u met bier in de hand over straat en strand zien lopen?. Vooral Amerikanen!

Dat ze om 12.00u al een aardig kasteel met kantelen op het strand hebben gebouwd van bierflessen?

Dat Corona hier populair is? Het bier bedoel ik.. 😂

Wist je dat we op 't (schier)eiland van Ambergriz ons golfkarretje, zelfs al is het slechts voor 2 tellen, op slot moeten zetten? Dat terwijl op 't vaste land we fietsen zonder slot mee kregen!

Wist je dat ze hier, zelfs op een weg vol kuilen, waar je echt niet harder kunt dan 10 km per uur, nog een verkeers drempel neerleggen? 🤭

Wist je dat hier Mennonieten wonen? Een geloofssekte, een soort van Amisch. Dat ze geen auto mogen hebben vanwege hun geloof? Maar, slim, een auto aan hun bediende geven, zodat die hun kan rijden?

Het geweldige boeren zijn en oorspronkelijk uit Nederland komen?

Wist je dat we hier constant windkracht 4 à 5 hebben gehad, wat eigenlijk heel vermoeiend is?

Wist je dat het creools wat ze hier spreken erg op Nederlands lijkt?

"Ya Man"! 😂

Wist je dat we het leuk vinden dat jullie meereizen? En genieten van jullie commentaar.

Tot snel .. liefs WeG

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yolanda:
    3 maart 2020
    Geweldig zoveel wist je datjes. Ik heb ervan genoten. Jullie reis is een hele belevenis. Hier scheen sinds vandaag weet even de zon. Bij de school van de meiden gingen ze meteen zonder jas lopen. Maar de temperatuur was erg koud en het voorjaar laat nog lang op zich wachten. Op welke dag komen jullie weer terug in Nederland. Goede terugreis alvast.
  2. Anette Martens:
    3 maart 2020
    haha, weer leuk om mee te lezen! Wat jammer dat jullie weinig hebben kunnen snorkelen en zoveel wind hadden en de koffie van 7.00 uur om 19.00 uur kregen:))) Ach ja, weer een beleving en herinnering erbij! Super! Goede terugvlucht lieve WeG!
  3. Robert Paul & Silvia Herfst:
    3 maart 2020
    We hebben weer genoten van jullie avonturen en geweldige commentaar...dank. waar gaat de volgende trip naartoe?
  4. Ruth:
    Thank you Willem and Gwen,
    I've thoroughly enjoyed tripping around Belize with you. Henk and I look forward to seeing you in May xxx
  5. Juliske:
    Mooie samenvatting!
  6. Frans&Fia:
    3 maart 2020
    Wat een prachtige, leuke en kleurrijke foto's. De 'wist je datjes' zijn weer leuk en verrassend. Al met al was het weer een zeer bijzondere reis om mee te kunnen volgen. Lieve WenG bedankt en een goede reis naar huis. F&F
  7. Sylvia:
    3 maart 2020
    Leuke achtergrond info! Geniet nog maar lekker verder van jullie mooie reis 😎
  8. Suze sadburg:
    4 maart 2020
    Wat heerlijk dat ik zo kan mee reizen! Word er totaal niet moe van! Wist je dat??? Liefs!
  9. Jan jaap de Kroes:
    4 maart 2020