SnelWeG naar Placencia

10 februari 2020 - Placencia, Belize

Onze oude waarbenjij.nu blog is aan het vernieuwen.

We zijn overgestapt naar deze nieuwe blog en die doet het vooralsnog uitstekend!

De sunset cruise was super relaxing, de zon onderzien gaan op een drijvend ... tja hoe moet je dat noemen.. een soort gemotoriseerde drijvende patio, een gedrocht compleet met tegeltjes en overkapping.

Ik heb er maar geen foto van genomen ☺️.
Onder het genot van hapje en vele drankjes spotten we vogeltjes, kletsen we wat en zien de zon mooi ondergaan.

Volgens onze gidsen loopt de kans toe op het waarnemen van krokodillen naarmate we meer drank 'innemen'. 😂

De volgende dag leren we wat over de eetbare planten en kruiden.

Je hebt een plant die “all spices” heet. De bladeren ruiken naar o.a. naar kaneel, peper en kruidnagel. De bessen zijn makkelijk te verkruimelen en smaken naar een heerlijke kruidennix.

In een plaatselijk restaurant krijgen we kookles..

Na het handmatig malen van maïs met 2 grote maalstenen, bereiden we tortilla's voor onze lunch. We doen precies wat de vrouwelijke kok ons vertelt en voordoet.

Het is geen rocketscience, maar gek genoeg is die van haar na het bakken mooi rond en fluffy hol van binnen, terwijl die van ons eruitziet als iets wat de kat heeft opgebraakt 😂

Nooit gedacht dat het maken van een tortilla een speciale vaardigheid vergt.

's Avonds gaan we met een boot op Safari om krokodillen en dergelijke te spotten. Wij genieten van de tocht met een windje door 't haar en de prachtige sterrenhemel boven ons.

De volgende ochtend zijn we al om 5.30u op voor een sunrise canotocht. Spiegelglad water.. zo vredig.

We hebben de rest van de ochtend om, op ons gemakkie, de rugzak te pakken,  en on 12 uur te genieten van een fantastische lunch. Alles vers en zongerijpt. Dat smaakt toch veel beter dan wat wij bij Appie kopen.

Om 13.00u met de boot en daarna met de auto terug naar de lucht haven van BelizeCity. Hier halen we onze Ford 4x4 op.. wat een bakbeest!
Onze eerste stop is een lodge aan een rivier, waar we zullen overnachten.

Een romantische plek met zitplekjes direct aan het spiegelende water van de rivier, met hoge bomen, weelderig groen en een mooie bloemen tuin.

Maar de lodge heeft betere tijden gekend. De hoogtij dagen waarschijnlijk in de 60ties.

De mensen, zoals we ze hier tot nu toe hebben ervaren, lachen allerliefst en zijn erg behulpzaam.
Het eten in de lodge is fantastisch.. afvallen lijkt geen optie in dit land.. ik had me voorgenomen 5 kilo af te vallen. Nog 7 kilo te gaan. 😅

iedereen ziet er hier goed doorvoed uit. Wat wil je met al die koolhydraten?! Ik bestelde een soda water.. raad eens wat.. ze hadden er, als service, limonade aan toegevoegd.. 😅

Zaterdagochtend gaan we vroeg op stap. Want Placencia is best een lang stuk rijden. Google maps zegt dat binnendoor het kortst is, helaas blijkt er een brug 'in repair' te zijn en zullen we over de 'snelweg' moeten.. “the hummingbird highway”

Tijdens een koffie stop, zien we grappig genoeg ook kolibries.
De highway is gewoon een 2baans geasfalteerde weg. Verkeer komen we nauwelijks tegen. Belize is veel dunbevolkter en groener dan we gedacht hadden.
We maken een korte stop bij de Belize Zoo. Een geweldig mooie kleine ecologische dierentuin. Ze vangen gewonde dieren uit Belize op en laten ze, als het kan, na herstel ook weer vrij.

Het is een mooi opgezet dierenpark, alsof je door het oerwoud loopt een af en toe wat hekwerk tegenkomt.

Uiteindelijk komen we om 16.00u aan in Placencia. Het blijkt een 18 km lang schiereiland wat parallel aan de kust loopt.
We zitten vlak bij het eind.

Hier is het dorpje. We zijn hier omdat we van de jaarlijkse 'Artmarkt' gehoord hadden.
De sfeer is goed: een gezellige steelband zorgt voor muziek met een opzwepend ritme en op de achtergrond hoor je de zee..

Het is vandaag behoorlijk winderig, maar vast niet zo erg als bij jullie, met die Ciara!

We blijven 4 nachten in Placencia

Liefs, WeG

1. Harry van Nie:
    Oh heerlijk daar!!!
  2. Yolanda:
    10 februari 2020
    Wat een schitterende reis. Echt genieten van heel veel mooie ervaringen. Hier kleppert mijn badkamerdeur heel hard vanwege het enige raampje dat nog open staat. Heerlijk om te zorgen dat je op tijd wakker bent. Veel pkezier
  3. Robert Paul & Silvia Herfst:
    10 februari 2020
    Geweldig ..mooie foto's..veel plezier en we kijken uit naar de volgende verhalen
  4. WeG:
    17 februari 2020
    Leuk dat jullie ons weer volgen!
  5. Anette Martens:
    Nog 7kg afvallen vd 5 😂.
    Jullie hebben weer grappig en boeiend geschreven! Leuk!
    LfsA
  6. Marja van Dam-Versteeg:
    10 februari 2020
    Super mooie reis weer 👍 leuk om mee te lezen
  7. Tibi:
    10 februari 2020
    Klinkt heerlijk, geniet ervan. En 7 kilo's is een makkie... straks op de tennisbaan!?
  8. Corrie Neeleman:
    10 februari 2020
    Leuk hoor om mee te lezen! Heel veel plezier!
  9. WeG:
    17 februari 2020
    Leuk dat je ons weer volgt
  10. Elly:
    10 februari 2020
    Klinkt geweldig! Wanneer testen we de recepten?
  11. Ruth:
    10 februari 2020
    As always we loved hearing from you. It sounds like you're having a wonderful time in Belize xx
  12. Lou:
    10 februari 2020
    Leuk om te lezen! Geniet.
  13. Apollo:
    11 februari 2020
    Heerlijk daar. Veel plezier en lekker eten